someone once told me!

Hallå vänner :)
Fick lite bråttom förut så hann inte göra något tidsinställt inlägg men nu är jag tillbaka och det är ju inte allt försent så nu får det jag hade tänkt göra då, nu istället. Hoppas det är alright with you? :)

En god vän till mig skrev på facebook chatten att hon hade samma problem med sin häst som jag har med King, att den är väldigt tittig osv så hon ville ha lite tips och råd vilket jag gärna delar med mig av! Sedan kan jag självklart inte berätta att såhär gör man men jag kan däremot säga att såhär brukar jag göra!

När en häst blir spänd, tittig, stissig eller vad den nu blir brukar jag först och främst sjunga, högt/lågt, fint/falskt. Whatever, det är beroende på tillfälle eller plats. Är jag ute i skogen sjunger jag väldigt högt och väldigt falskt då jag inte har någon vidare sångstämma men är jag däremot inne på en tävlingsbana så sjunger jag väldigt lågt eller nästan bara tänker att jag sjunger för det gör att jag slappnar av och då slappnar hästen automatiskt av, OFTAST!
För alla vet ju att vårt kroppsspråk och humör/sinnesstämning smittar av sig till hästarna, OFTAST!
Sedan brukar jag försöka få hästen att börja fokusera på mig istället för det den nu är rädd för så då brukar jag ställa/böja den åt höger/vänster för att få tillbaka fokus till mig..
Är detta då inne på en tävlingsbana så brukar jag börja "leka" lite i munnen på den istället.. Småsåga kan man kalla det om man nu vill men jag säger leka.. Jag "rasslar" bara till i munnen så den liksom stannar upp och "wooh, vad gör hon nu, vad vill hon?" och automatiskt då har du fått den att börja fokusera på dig själv igen! 
Sedan är det självklart övning, övning, övning. Rid på så många olika nya ställen som du bara kan så att det tillslut blir vardagsmat för hästen att komma ut till nya ställen för då kommer den börja acceptera det och börja bry sig mindre!

Det är det jag kan dela med mig av och jag hoppas ni blir nöjda och att det funkar för er! :)
Jag kan säga att "bä bä vita lamm" har jag sjungt om och om och om igen under tiden jag hade Cabb då han ofta var spänd, tittig och löjlig vissa gånger med :p haha, men den låten kan man alltid och man kan den baklänges också om det skulle vara så.. och det har vart med darrig stämma men visst fan har det hjälpt! haha!!


Så nu ska jag faktist börja pussla ihop nästa inlägg till er och videobloggen kommer antagligen upp inatt eller imorgon under förmiddagen beroende på när jag kan somna idag! Men som dom alltid säger; "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge". Sedan om det är något gott ni väntar på är ju en sak men i alla fall. Ni får ha det hääärligt tills vi hörs igen så bjuder jag på en bild på vår katt Iris från idag faktist.. Iris ska ha kattungar när som helst om det är någon som känner att dom vill ha? :)





PUSS PÅ ER ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0